Markedsføring av lån og kreditt – kravet til representativt eksempel

Finansavtaleloven § 46 inneholder som kjent krav til opplysninger ved markedsføring av låne- og kredittprodukter. Standardopplysningene skal oppgis ved et representativt eksempel. Disse kravene har vært vanskelig å overholde i nye medier med begrenset plass for tekst, og Markedsrådet kom nylig med et vedtak som langt på vei avklarer situasjonen.

Saken gjaldt Bank Norwegian sin markedsføring av forbrukslån på Google. Bank Norwegian hadde her opplyst effektiv rente, samlet kredittbeløp, løpetid, kredittkostnad og totalbeløp som:

«17,8% 65000 5år Kost30872 Tot95872» og

«Eff18% 65000 5år Kost30872 Tot95872»

Markedsrådet mente dette var tilstrekkelig informasjon for å oppfylle kravet til et representativt eksempel etter finansavtaleloven § 46. Forbrukerombudet hadde anlagt en strengere tolkning av reglene, og tapte således i saken for Markedsrådet.

Forbrukerombudet har i ettertid revidert sin veiledning til finansavtaleloven § 46 for å reflektere Markedsrådets vedtak.

 



Alle artikler er underlagt våre copyright- og ansvarsbestemmelser, som kan leses her.

Har du juridiske spørsmål om temaet i denne artikkelen? Ta kontakt med meg!

Harald Sætermo

Partner / Advokat