Weekly 46/2024

Publisert 15.11.2024 av Harald Sætermo  

Weekly er vår ukentlige oversikt over utviklingen i bank- og finansjussen som vi normalt publiserer på mandager. Oversikten inneholder korte omtaler av utvalgte endringer i regelverket, forventet regelverk eller andre hendelser som vi mener er nyttige å kjenne til for aktørene i bank- og finansbransjen.

1.
Utredning fra Betalingsutvalget

Betalingsutvalget har levert sin utredning med vurderinger om hvordan Norge kan sikre trygge, effektive og tilgjengelige betalingsmetoder for alle, inkludert kontanter.

Utredningen understreker at de fleste betalinger nå er digitale, og at det er nødvendig å styrke sikkerheten i disse systemene. Samtidig fremheves viktigheten av å ivareta personvernet og sikre beredskapsløsninger som fungerer også i krisesituasjoner.

Utvalget påpeker at kontanter har unike funksjoner, spesielt i krisesituasjoner der digitale løsninger kan feile. Det er sammenfallende med den styrkede retten til betaling med kontanter som ble innført i finansavtaleloven, med ikrafttredelse 1. oktober. 

Utvalget anbefaler videreutvikling av beredskapsløsninger gjennom BankAxept og foreslår forbedringer for kontanttjenester, blant annet gjennom løsningen «Kontanttjenester i butikk», som skal sikre tilgang til kontanter i nødsituasjoner.

Forslagene er nå sendt på høring, med frist for innspill til 21. februar 2025.

2.
EUs direktiv om kredittkjøpere og inkasso: Forslag til tilpasninger i inkassoloven

EU vedtok i 2021 direktiv ((EU) 2021/2167) for kredittkjøpere og kredittjenestefirmaer som skal lette håndteringen av misligholdte lån i finanssektoren. Direktivet er en del av EUs tiltak for å redusere beholdningen av misligholdte lån i banker og kredittforetak, og vil etter innlemmelse i EØS-avtalen også påvirke norske regler. Direktivet endrer også forbrukerkredittdirektivet og boliglånsdirektivet.

Justisdepartementet har i en høring nå foreslått tilpasninger i inkassoloven for å gjennomføre de relevante delene av direktivet, med fokus på reglene for inndriving. Dette bygger på forslagene fra arbeidsgruppen som har evaluert inkassolovgivningen. De øvrige kravene i direktivet, inkludert tilsyn ved grensekryssende inndrivelse og regler om kjøp og salg av misligholdte lån, vil bli behandlet senere. Enkelte forslag fra arbeidsgruppen er også ansett unødvendig å sende på høring.

3.
Listing Act: Notering av aksjer med flere stemmerettigheter for SMB

Det er vedtatt et nytt EU-direktiv som muliggjør aksjestrukturer med flere stemmerettigheter, spesielt rettet mot å gi små og mellomstore bedrifter enklere tilgang til kapitalmarkedet uten å gi fra seg kontrollen over selskapet. Direktivet, som inngår i EU-kommisjonens Listing Act-pakke, skal gjøre kapitalmarkedene mer tilgjengelige og inkluderer beskyttelsestiltak for minoritetsaksjonærer og krav om åpenhet for selskaper med slike strukturer.

I EU trer direktivet i kraft 20 dager etter publisering i EU-tidende, som var 14. november 2024. Det er en overgangsperiode i EU hvor medlemslandene har inntil to år på å tilpasse sine lover. Siden direktivet er markert som EØS-relevant, kan vi med tiden forvente tilpasninger også i norsk rett.

Vi vil følge videre implementering av hele Listing Act-pakken i norsk rett. 

4.
Ny finanstilsynslov – forslag til samleforskrift

Finanstilsynet har utarbeidet forslag til samleforskrift for ny finanstilsynslov, som inkluderer utfyllende regler om styrets ansvar og oppgaver og Finanstilsynsklagenemndas virksomhet. Forslag til forskrift dekker også fordeling av tilsynsutgifter, herunder knyttet til overføring av visse oppgaver fra Oslo Børs til Finanstilsynet. Endringer som følger av direktiv 2024/1619 (CRD6), som endrer kapitalkravsdirektivet 2013/36/EU (CRD), er ikke tatt med i denne omgang. Disse endringene vil bli tatt i forbindelse med CRD6-tilpasningene som Finanstilsynet også ser på.

5.
Temarapport om taksonomirapportering

I sitt første år med kontroll av taksonomirapportering har Finanstilsynet vurdert rapporteringen fra 15 ikke-finansielle foretak og gjennomført en bredere screening av alle noterte foretak omfattet av regelverket. Kontrollen avdekker varierende kvalitet og mangler i rapporteringen, særlig når det gjelder tydelighet rundt hvilke aktiviteter som omfattes og er i tråd med taksonomikravene.

I en temarapport etter kontrollen opplyses det om at de fleste foretakene har inkludert de obligatoriske KPI-skjemaene, men få har rapportert om kjernekraft og gass. For flere er det utfordrende å avstemme taksonomitall mot regnskap, spesielt for investeringsutgifter (CapEx). Mange foretak gir generell informasjon utover skjemaene, men hos flertallet er den beskrivende informasjonen mangelfull.

Finanstilsynet ser forbedringsmuligheter og håper rapporten kan støtte foretak i arbeidet med å øke kvaliteten på taksonomirapporteringen framover.

Alle artikler er underlagt våre copyright- og ansvarsbestemmelser, som kan leses her.

Lurer du på om vi kan hjelpe deg? Velkommen til en uforpliktende prat med en av våre advokater.

  • Harald Sætermo

    Harald Sætermo er partner i Rime og hovedkontakt for aktørene i finansbransjen. Han har en betydelig erfaringsbakgrunn etter mer enn tyve år som advokat for aktørene i bransjen, herunder med regulatoriske forhold, dokumentasjonsutarbeidelse, misligholdssaker, restrukturering, tvisteløsning og andre spørsmål som berører næringen. 

    Tidligere har Harald jobbet som internadvokat i en av Nordens største banker og som advokat i et annet ledende advokatfirma i Norge. Han har også undervist og vært sensor på Masterstudiet i rettsvitenskap ved Juridisk fakultet, Universitetet i Oslo. Harald skriver for tiden kommentarutgaven til finansavtaleloven for Universitetsforlaget/Juridika.

    Harald er en populær foredragsholder innen finansjus, og er benyttet av blant annet Juristenes Utdanningssenter (JUS), Finans Norge, og en rekke banker og finansinstiutsjoner.

    Harald Sætermo

    Partner / Advokat - Hovedkontakt